Sunday, June 28, 2009

balik kg part 1

Yahoo!!!!! Akhirnya sampai jugak kat kg halaman.. terasa nyaman udara di sini.. walaupun ketika itu, datang lori yang mengeluarkan asap yang hitam kelam..hahah.. (sebenarnya agak sesak nafas jugak, tapi disebabkan rindu sangat pada kg.. buat2 je tak rasa semua benda tuh.. hahahha)..


Okeh. Menu untuk first day.. ikan kukus, ayam goreng kicap dan sayur lemak putih baby jagung campur dengan terung.. fuh, sedapnye.. lama tak makan sayur tu..heheh.. makan dengan penuh berselera.. pasni, confirm naik sikit kot badan..hahah.. memang best betul balik kg kali ini. kebetulan sekarng ni nak menginjak ke musim buah.. dapat lah rasa sikit buah-buahan yang ditanam sendiri. Nak makan, petik je dari pokok.. macam satu iklan tu.. susu lembu segar dari ladang.. tapi kita tukar sikit ye.. segar dari pokok..hahahah...

Seperti biasa, celik je mata terus pergi rumah atuk.. sajer nak melawat dorang, tapi tak ada.. dorang pergi kebun.. jadi sementara tunggu dorang balik, saya bermain-main dengan sepupu yang berumur lebih kurang 5 tahun tetapi petah dalam berkata-kata..penat betul melayan my cousin tu.. biasalah, budak-budak tengah aktif..ahhah.


Apa menu untuk hari ini? nampak gaya mcam best.heheh.. emak saya petik pucuk ubi kayu yang tumbuh disekitar laman rumah nenek.. katanya hari ini nak buat sayur pucuk ubi.. cuba teka apa dia?? Heheh.. menu hari ini tak lain tak bukan.. sayur pucuk ubi masak lemak cili api, ikan kukus goreng (ikan ini kita kukus dulu, lepas tu goreng) , terung mango (saya tak berapa pasti dalam bahasa baku apa dia, tapi saiz dia kecil sangat.. rasa agak kelat sedikit) dan budu.. pergh.. memang menjilat jari.. maklumlah kat bandar susah sikit nak dapatkan semua ini.. itu yang buatkan saya lagi teruja..hahahah


Teringat si Alif (my cousin) mengusik mak saya.. “mama long, elok2.. kalau jatuh, alif tak nak tolong..” hahah.. sebenarnya dia pun nak petik pucuk ubi kayu jugak, tapi mak saya tak bagi.. bukan ape, takut dia tejatuh... saya tergelak sorang-sorang bila mendengar apa yang telah dikatakan olehnya tadi.. hahah..


Tak lama kemudian, saya dan Alif ke dusun belakang rumah atuk.. hajat di dalam hati nak gi pungut buah durian yang gugur.. merengek-rengek si Alif mintak saya naikkan dia di dalam kereta sorong.. malas nak berjalan katanya.. takpelah.. lagipun dia kecil lagi.. tak la berat sangat.. kami pun pergi la ke dusun belakang rumah.. kutip buah durian yang gugur dengan penuh semangat.. kesian tengok Alif, merah-merah dahi dia kena gigit nyamuk..tak tahulah berapa ekor “askar nyamuk” yang telah menyerangnya..hahhahha.. Alif dengan penuh semangat membawa buah durian.. bimbang juga saya takut-takut buah durian yang dibawa terjatuh diatas kaki.. sakitnya bukan kepalang la kot..hhehhe.setelah habis, kami pun pulang ke rumah..


Sampai je dirumah, mak cik tolong kopekkan.. fuh, tak sabar rasanya nak makan buah durian ni.. tapi sayang, semuanya masih lagi terlalu muda.. durian tu jatuh disebabkan oleh angin kuat.. jadi, kena tunggu dulu la kalau nak makan.. lambat lagi kot..hahah..

No comments: