Thursday, August 27, 2009

merdeka...

masuk ni dah 52 tahun kita merdeka.. dan masuk tahun ini jugak, abah pun dah usia 52..heheh.. cepatnya masa berlalu.. rasanya baru je hari tu tengok abah muda lagi.. tak sangka masa berlalu dengan pantas tanpa kita sedari.. waktu sekolah menengah dulu, suka sangat bangun pagi2 semata-mata nk tengok orang smbut merdeka kat tv.. tercongok la depan tv ngan abah..tanya dia mcam2..itu ape, ini ape.. semua la..tapi, skrang tak lagi.. masa membatasi segala-galanya..semangat patriotik tinggi.. tengok je perarakan tu, kita pun rasa macam ada gak kat tempat tu. yelah, tv1 buat siaran langsung.. jadi, boleh la tengok wlpun dari jauh..ahahha..

kdg2, diri ini terfikir2.. merdeka hanya pada nama tapi tahap pemikiran masih lagi di takuk lama. segala-galanya masih lagi dijajah.. mungkin kita tak perasan, tapi itulah realiti yang harus diterima.. kita tengok, negara kita tak de la angkat senjata lagi macm kt luar sana tu.. tp dari segi lain..byk.. cuma kita je tak tau dan tak perasan. siapa la wani utk persoalkan benda ni.. tapi, sebagai rakyat biasa dan sorang manusia.. terpanggil utk mencoretkan serba sdikit ttg ni.sbgai contoh.. nape ahli politik kita masih lagi terbabit dengan rasuah? sdgkan kita tau rasuah itu tak bleh.. ntah la. pening kepala bila tengok gelagat dorang.. orang kata politik itu kotor? betul ke? wani pun tak tau sebab tak masuk lagi dlm arena politik.. hahah.. tp rasanya, terpulang pd individu..sebab tak semua orng mcm tu..

harapnya wani masih lagi boleh mengulang kenagn merdeka di waktu akan dtang.. tengok acara sambutan merdeka dengan abah dpan tv.. melaungkan smgt merdeka dlm diri.. menanamkan sifat patriotik dlm diri.. betapa bertuahnya dapt hidup di bumi malaysia yg aman damai ni.. betapa kita kena menghargai segala jasa2 pejuang dulu dan kemudahan yg kita dpt kecapi skrang hasil dari penat lelah mereka di masa dulu..

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN
YANG KE-52 MALAYSIA

No comments: